X
تبلیغات
سروش معلم - نقش تصاویر کتاب های درسی در فهم مطالب
تصاوير کتاب هاي درسي قدرتمند تر از هر رسانه ديداري و شنيداري

     کتاب هاي درسي جز فراگيرترين کتاب ها محسوب مي شوند؛ در حالي که هيچ يک از رسانه هاي ديداري و شنيداري نمي توانند در يک بازده زماني مشخص طيف گسترده اي از جامعه را مورد خطاب قرار دهند از اين رو تصويرگري کتاب هاي درسي از اهميت ويژه اي برخوردار مي شود.

کوکب خانم، حسنک کجايي، دهقان فداکار، تصميم کبري، کلاغ و قالب پنير، لاک پشت و مرغابي، من يار مهربانم، بازباران با ترانه به طور حتم از تصاويري هستند که در ذهن بسياري از ما نقش بسته اند و خاطرات تلخ وشيرين بسياري را يادآوري مي کنند.
 
اگر از ما بخواهند نام چند درس از سال هاي اول مدرسه مان را نام ببريم، بي گمان در ابتدا به ياد تصويرهاي رنگارنگ آنها مي افتيم؛ اين يعني قدرت « تصوير ».

چشم بچه ها قبل از آن که متن کتاب را ببيند، تصوير را برانداز مي کنند و بيش از آن که از خواندن کتاب لذت ببرد، از ديدن تصوير آن شاد مي شود.
 
اگر مجموعه‌ كتاب‌هاي تمامي ناشران را زير و رو كنيم، هيچ كتابي را نمي‌توان پيدا كرد كه به اندازه كتاب‌هاي درسي در فراگيرترين شكل، قابل دسترسي براي بچه‌ها باشد.
 
آگهي تبليغاتي رسانه‌هاي ديداري، شنيداري و مكتوب هم تا اين حد قدرتمند نيستند كه بتواند از شهر بزرگ تهران تا روستاهاي دور افتاده و چادرهاي عشايري پيام خود را به طور يكسان و گسترده به مخاطب برسانند، حال آن كه كتاب درسي از اين قدرت برخوردار است. 

نويسنده كتاب درسي و هنرمندي كه تصويرش در اين كتاب نقش مي‌بندد، به مراتب در ذهن مخاطبان ماندگارتر است؛ آن كه امروز خود براي كتاب درسي تصوير مي‌سازد تا مخاطبانش پيام مكتوب را بهتر فرا بگيرند، ديروز در زمره‌ي پيام‌گيران همين نوشته‌ها و تصاوير بوده است.
 
کارشناسان، مولفان و تصوير سازان کتاب هاي کودک و نوجوان بر اين باورند که براي انتقال صحيح پيام به کودک بايد تصويرخوب را مکمل متن کرد. اين امر تا جايي اهميت دارد که مي تواند خلاقيت کودک را شکوفا سازد و او را به مطالعه ترغيب کند . 

+ نوشته شده توسط بیات در جمعه بیست و نهم آبان 1388 و ساعت 15:24 |